Költőnek
lenni ma, életforma A
mai költészetről, a kortárs irodalomról beszélgetés szándékával ült össze egy
asztaltársaság Balassagyarmaton 2019. november 25-ének délutánján a MNM Palóc
Múzeumának Lapidáriumában. A Magyar Irodalomtörténeti Társaság Nógrád
Megyei Tagozatának őszi találkozóján a még tíz évvel ezelőtt nagyon jól
működő Komjáthy irodalmi és művészeti csoport három jeles tagját hívtuk meg,
Ádám Tamást, Pohánka Erikát és Vass Imrét. Kíváncsiak
voltunk arra, hogy érzik magukat jelen világunkban, hogy kerültek olyan kapcsolatba
az irodalommal, hogy tollat ragadjanak, verset írjanak, fordítsanak, hogy ők
maguk és mi, olvasók is költőnek vagy fordítónak nevezhessük őket.
Beszélgettünk arról, hogyan születik a vers, milyen feltételei vannak, hogy
viszonyul a szerző a művéhez, miből tudja, hogy műveit olvassák,
elgondolkodtatónak tartják; egyáltalán milyen a jó vers, befolyásolja-e
valamilyen külső körülmény az alkotót. Meghívott vendégeinket a nosztalgia
hangulata is átjárta, amikor felidézték a Komjáthy Társaságban folyó munkát,
a heti összejöveteleket, az egymást segítő, motiváló találkozásokat. Pohánka
Erika egy régen várt, nagyon szép napot élt át 25-én,
mert délelőtt érkezett meg a kiadótól második kötete, a „Csendek partján”
című. Nagyon boldog, hiszen 24 év telt el az első versgyűjteményének
megjelenése óta. Számtalan versből válogatta össze a kötetre valót,
témakörönként csoportosította, s hajdani középiskolai magyartanárának küldte
el először, aki megtisztelte őt, hogy ajánlást írjon. Szerinte Erika „a
szépség létezésére hívja föl a figyelmet, s így segít abban, hogy emberek
maradjunk” ebben a fogyasztói társadalomban, amely eléggé elgépiesíti az
embert. Idézem dr. Kujbus Sándorné néhány
gondolatát, amely inspirál arra, hogy kezünkbe vegyük és olvassuk Pohánka
Erika új kötetét, melyet, ha végigolvasunk, úgy
érezzük, hogy „személyes találkozásunk volt magával a szépséggel, a nagyon
őszinte emberi érzelmekkel, gondolatokkal, hangulatokkal, s egy különös képi
világra épülő sajátos költői nyelvvel.” Hogyan
lett költő Pohánka Erika? Iskolás időkre vezethető vissza első versének
születése. Azt a feladatot kapta, hogy olyan idézeteket kell összegyűjtenie,
amiből összeáll a napirendje. Mivel elfeledkezett róla, megírta. Kedvet
kapott a rímes versekhez, ma is a ritmus csábítja őt a versformálásban.
Szereti a szabadvers formát is. Rövid idő elteltével a Nógrád Megyei
Hírlapban is megjelentek alkotásai, és egyik szerkesztőjének dicsérete olyan
kedvet és elhatározást ébresztett benne, hogy megállíthatatlan volt számára
az írás. Fiatal diáklányként nap, mint nap megfordult a Nógrádi Hírlap
szerkesztőségében. Salgótarjánban a kollégiumban mindig az ágy melletti
szekrénykéjén volt a toll és a papír, s ha felkapta, kifutott vele, tudták a
szobatársak, hogy Erika verset ír. Már akkor érezte, hogy megszállja az
embert az alkotás gyönyöre. Alkotói módszere a cetlizés,
rengeteg papírkája van egy-egy gondolattal, képpel. Versírásnál először
jelenik meg a téma, azután magától jön a forma. Első verseskötete „Rezdülések” címmel
jelent meg Ádám Tamás szerkesztésében. Büszke arra is, hogy a mai napig közli
verseit a Palócföld. December
3-án lesz a balassagyarmati Madách Imre Könyvtárban a „Csendek partján”
című kötetének premierje, ahol Ádám Tamás lesz a beszélgető partnere. Vass
Imre kiegyensúlyozott, boldog ember. Fiatalabb korában
sok inspirációt jelentett számára a Komjáthy Társaság. Inkább prózát írt, s
ma is ez a műforma vonzza. Pl. 30. jubileumi év alkalmából megjelent, a Röpke
Ívekben is olvasható a „Zavar 2”. című novellája. Életének első két
novellája gimnáziumi élményekből táplálkozott. Keresztapjának, Faludynak
köszönhetően ismerte meg a középkor alkonyának legnagyobb francia költőjét,
François Villont. Róla szól „Az első bűn” című novellája, ami egy
fiatalokat zaklató pap ellen elkövetett gyilkosság története. A második
novellájának címe bár mosolygásra késztet, azonban egy pofon elszenvedéséről
szól a „De igen nevettem”. Fontos élmény volt számára az a pedagógus,
aki megismételt pofonokkal jutalmazta a diák Imre nevetését. Ami
igazán boldoggá teszi Vass
Imrét, az a fordítás. Amerikai, francia és olasz írók művei foglalkoztatják,
egyelőre az asztalfiókja számára dolgozik egy régi írógépen. A fordítás
izgalmas számára, mert az idegen nyelvhez megtalálni a legalkalmasabb magyar
kifejezéseket úgy, hogy élvezetes legyen, nem könnyű feladat. A nemrég
angolt, franciát és olasz nyelvet tanító gimnáziumi tanár hobbijának él,
fordít, ír, ebben látja a jövőt. Ádám
Tamás nagyon termékeny költő és újságíró. Nincs olyan
nap, hogy valamilyen gondolatot ne forgasson a fejében, amiből egy mű szülessen. Vallja, hogy a versírással minden nap
foglalkozni kell. Számára a költészet életforma. Sűrűn szervezettek a napjai:
két újságot szerkeszt, tagja a Magyar Írószövetségnek, könyvbemutatókra jár.
Egy kicsit fáradt, de imád írni. Nemsokára megjelenik új kötete, s most egy
regényen dolgozik. Manapság
sokan írnak verseket, de nem mindenki alkot minőséget. A tehetség még nem
elég. Nem könnyű költőnek lenni, mert egyik feltétele, hogy egyéni legyen,
olyat és úgy írjon, ahogy azt más nem tudja. Az embert számtalan érzelmi
hatás éri, meghatározza a gyermekkor, befolyásolják a költő elődök, de sokat
kell olvasni és tanulni. A költészet egy szakma, a költő állandóan csiszolja,
tökéletesíti alkotását. Tehát tehetség, tanulás, kitartás az alapvető három
feltétele az írásnak. A költő soha nem elégedett. Minden költőnek a saját
útját kell végigjárnia - elmélkedett Ádám Tamás a
költészetről. Szerinte
az írás magányos műfaj, de tudja, hogyha megvan az első sor, már kész lesz
hamarosan a vers is. Az
ember vagy jó verset ír, vagy rosszat. Jó vers az, amelyik megérinti az
olvasó szívét, amelyik gondolkodásra készteti. A vers a kihagyás és a
tömörítés művészete. Egy fölösleges szó sem lehet benne, ami
agyonnyomná. Amit lát a költő, azt továbbgondolja, valamilyen formába önti. A mai költőnek
nem áll szándékában tanítani, de nem hazudhat. Talán ebben van benne a
felelősségteljesség, amit ma legegyszerűbben úgy lehetne kifejezni, hogy a
költő lelkiismerete a társadalomnak. Tamásnak
József Attila és Pilinszky János költészete számított nagy élménynek. Belőlük
is merítkezik, de újból elolvasta Dosztojevszkij „Bűn
és bűnhődés”-ét, amiből szintén vers született. Ádám
Tamás az első kétszáz versét megsemmisítette. Ma vállalja a későbbieket. A
megoldásig érdekli az írásmunka, de utólag nem olvasgatja műveit. Ír, az a
dolga, mint ahogy a közönségnek az, hogy olvasson. Az író-olvasó találkozókon
tudja mérni, olvassák-e műveit, s mi a véleményük róla. Ádám Tamás,
Pásztor Sándorné, Fábiánné dr. Szenczi Ibolya, Pohánka Erika A
jó hangulatú beszélgetés - amelyen részt vett Fábiánné dr. Szenczi Ibolya, a
MIT alelnöke és férje, Fábián György - végén kértük, olvassanak fel egy-egy
verset vagy prózai részletet. Számunkra bizonyossá vált, a „költő soha nem
lódít”, Pohánka Erika, Vass Imre és Ádám Tamás az igazat mondják, nem csak a
valódit. 2019. november Írta: Pásztor Sándorné, Éva, a Magyar
Irodalomtörténeti Társaság Megyei Tagozatának elnöke Fotók: Fábián György |